JOCURI


Closca pe oua

Un jucator legat la ochi se afla in mijlocul celorlalti, jucand rolul unei gaini clocind pe oua.
Pe rand, cate un jucator incearca sa se apropie pentru a fura un ou de la closca. Cel care se află in mijloc trebuie sa identifice directia din care vine hotul, in cazul in care il aude. Jucatorul care reuseste sa se apropie de closca, fara sa fie auzit, devine closca.

Incremeneste, statuie! (de la 6 ani)

Se joaca dup ace s-a intunecat sau intr-o incapere intunecoasa, in 4 sau mai multi jucatori si tot ce ai nevoie este o lanterna.
Se zice ca esti intr-un muzeu plin cu statuete care stau in diferite pozitii, dar care au voie sa se miste doar cand sunt in intuneric. Oricine se misca atunci cand este luminat, iese afara din joc. Unul dintre copii este Ghid in acest muzeu si conduce un Vizitator.In timp ce le lumineaza cu lanterna, ghidul da explicatii despre statuette, ceea ce presupune timp mai mult pentru copiii-statueta sa stea nemiscati.
Sfat! Pentru o impresie artistica si mai mare, poti "imbraca" statuetele cu cearceafuri albe.

Adevarat sau fals (de la 4 ani)

Imparte copiii in doua tabere - Trupa Adevarului si Detectorii de minciuni.
Alege un Strigator. Imparte locul de joaca in doua. Jucatorii sunt asezati in linie dreapta, fata in fata, dar pe terenul celeilalte trupe. Strigatorul face un anunt. Unul adevarat, "Alex are pantofii rosii", sau unul fals "Dupa 8 urmeaza 10!". Daca anuntul e adevarat, Trupa Adevarului incearca sa prinda cate un membru din ceilalti. Cand e fals, invers. Cei prinsi devin membri in echipa adversa. Daca urmaritii ajung pe terenul lor fara sa fie prinsi, sunt "salvati". Sfat! Un teren de baschet sau nisipul plajii e grozav!

Am pierdut o batistuta...

Se joaca in cel putin patru copii. Ai nevoie de o batistuta (sau un servetel).Copiii stau in cerc, iar unul in afara cercului cu batista sau un servetel se duce roata si canta:Am pierdut o batistuta
Ma bate mamica
Cine-o are sa mi-o deie
Ca-i sarut gurita.
Batista-i parfumata
Se afla la o fata
La o fata frumoasa
Pe care o iubesc.
Dupa ce a fost cantat cantecelul copiii care se tineau de maini inchid ochii si cel care sta in afara cercului pune batistuta in spatele unui copil.Apoi ceilalti copii deschid ochii si fiecare se va uita in spate.Cel care are batistuta trebuie sa-l sarute pe obraz pe cel din afara cercului.Cel care va primi batistuta va inlocui primul copil in afara cercului si tot asa.........si tot asa pana la sfarsitul jocului!

Deschide urechea bine!

Conducatorul jocului alege un copil care trebuie sa stea cu ochii inchisi iar ceilalti cinta:
Deschide urechea bine
Sa vedem ghicesti ori ba?
Cine te-a strigat pe tine?
Hai ghiceste nu mai sta!
Unul dintre copiii care cinta il striga pe nume pe cel cu ochii inchisi, iar acesta trebuie sa ghiceasca cine l-a strigat.Pentru amuzament copii isi pot schimba vocea. Daca cel care a strigat este identificat trece cu ochii inchisi, daca nu, se reia si striga altcineva

Fulgi de zapada

Varsta: de la 7 ani Numar de participanti: de la 2 in sus Materiale necesare: coli de hartie format A4 (preferabil hartie mai subtire)
Desfasurarea jocului:
1. Fiecare participant primeste o coala de hartie. (Este important ca copiii sa nu se uite unii la ceilalti in timp ce realizeaza acest joc).
2. Se dau urmatoarele instructiuni:
- sa impatureasca hartia in doua si sa rupa coltul din dreapta sus;
- sa impatureasca hartia din nou in doua si sa rupa coltul din dreapta sus;
- sa impatureasca hartia din nou in doua si sa rupa coltul din dreapta sus;
- sa impatureasca hartia in doua si sa rupa coltul din dreapta sus (daca e prea greu de rupt poate fi lasat asa).
- sa desfaca foaia de hartie.
3. Cereti copiilor sa analizeze fulgii de zapada rezultati observand diferentele dintre foile de hartie ale colegilor. Si de aici se pot pune diferite intrebari pt discutie: Este hartia cuiva indoita incorect? De ce nu? Daca hartiile altor copii sunt indoite altfel decat hartia voastra, inseamna ca sunt oameni rai? De ce nu? Ii judecam pe oameni ca fiind buni sau rai duca cum fac sau nu lucrurile la fel ca noi? Cum ar arata lumea daca toti ar vedea lucrurile la fel?Acest joc subliniaza ideea ca, desi este posibil sa existe perspective diferite asupra unui anumit lucru, aceasta nu inseamna ca doar una dintre ele este corecta. Prin urmare scopul jocului consta in acceptarea pozitiva a diversitatii.
Pasarica muta-ti cuibul
Jocul se joaca cu cel putin 5 copii. Copiii se tin de maini doi cate doi, apoi intre ei intra alt copil. Cand ati facut perechile unul dintre prieteni va ramane fara cuib. Cand conducatorul jocului va spune "Pasarica muta-ti cuibul", atunci fiecare se va muta la alt cuib. Cel care va ramane fara cuib va primi o pedeapsa. Va jucati asa cat vreti.

Podul de piatra

Podul de piatra s-a daramat
A venit apa si l-a luat
Vom face altul pe rau, in jos
Altul mai trainic si mai frumos
In timpul cantecelului, doi copii care stau fata in fata isi tin mainile impreunate si ridicate formand un pod. Ceilalti copii trec pe sub "pod"(manutele celor 2 copii) cantand. In clipa in care ultimul cuvant din cantecel va fi pronuntat(cuvantul frumos in cazul nostru) cei 2 copii vor lasa mainile in jos , prinzand copilul care trecea pe sub pod in bratele lor. Acel copil nu va mai trece pe sub pod, va sta in spatele unuia dintre cei 2 copii si va astepta pana cand toti ceilalti copii vor fi prinsi si vor face farte din zidul podului.(asezandu-se alternativ de o parte si de alta in spatele copiilor).

Imparate, imparate, cat e ceasul la cetate?

La acest joc trebuie sa se joace cel putin 3 copii.
Se alege un imparat. Copiii se duc mai departe de imparat. Stau toti la aceeasi distanta. Fiecare copil intreaba pe rand: cat e ceasul la cetate?
Imparatul le spune sa faca diferiti pasi, de exemplu:
pasii de furnica - pui piciorul in fata celuilalt,
mamaliga - o saritura invartindu-te,
pestele - o saritura in fata si uriasul - un pas de urias.
Imparatul le poate spune si sa faca pasi inapoi. Primul copil care va ajunge la imparat.......va ocupa tronul.Si tot asa se va juca jocul...

Recunoaste obiectul (de la 5ani)

Se pregateste in prealabil pe masuta legume, fructe,jucarii si alte obiecte, care e bine sa fie acoperite cu o panza pentru a putea fi utilizatepe rand in decursul jocului, fara sa fie vazute de copii. Este chemat la masuta, pe rand cate un copil, i se cere sa inchida ochii si sa ia un obiect de pe masa, sa-l pipaie, sa spuna cum este si cum se numeste. Daca raspunde corect el va fi laudat. Cel ce nu reuseste sa ghiceasca are dreptul sa mai incerce cu alt obiect. Dupa doua incercari nereusite este trimis la loc. In timpul jocului se va mentiona faptul ca vor fi trimisi pentru recunoasterea obiectului copiii care pastreaza cea mai buna disciplina.

Ursul doarme si viseaza....se strang copiii in cerc si se invart in timp ce canta "Ursul doarme si viseaza caci papucii lui danseaza.Ce sa-i dam noi de mancare?Lapte dulce sau cafea, sa prinda pe cine-o vrea!!" La sfarsitul cantecelului se aseaza pe vine si stau nemiscati in timp ce copilul din mijlocul cercului(legat la ochi) alege pe bajbaite persoana care va fi urmatorul urs.

Iesi papucule de sub pat...2 copii fata-n fata se tin de maini si sar incrucisandu-si picioarele si apoi desfacandu-le si canta "Iesi papucule de sub pat, iesi papucule iesi, sa mananci si tu ciresi, iesi papucule iesi!!"
la sfarsit cel cu picioarele incrucisate e cel care a "pierdut"...semnificand ca nu a iesit de sub pat

A zburat un fluturas
A zburat un fluturaș
Vesel prin livadă
Florile au tresărit
Toate ca să-l vadă.
Se-așeza curtenitor
Crai al dimineții
Și-și alegea dintre flori
Zana frumuseții!
R : La , la, la , la , la , la….
Copiii așezați în cerc reprezintă florile, care încă nu se treziseră dimineața. Copiii stau jos prefăcandu-se că dorm.Un copil ales fluturașul zboară atingand florile , care se trezesc și tresar. Cand se cantă „Se-așeza curtenitor” fluturașul se oprește în fața unei flori făcand o reverență.Fluturașul și floarea aleasă zana frumuseții dansează ,în timp ce copiii bat din palme.Se alege apoi alt fluturaș. Ca recuzită se folosesc niște aripi de fluture și eventual, ecusoane cu flori.

1.    EXERCITII

a.    CURSA PRIN CERC
- In acest exercitiu se trece cu pasire printr-un cerc tinut la o oarecare inaltime.

b.    DOI CATE DOI
- doi copii se prind de aceeasi mana si se invartesc imprejur, privindu-se unul pe altul. Bratul liber este intins inspre exterior si corpul usor aplecat in lateral.


c.    RIDICAREA UNUI CON DE BRAD
- Exercitiul se executa din pozitia sezand, cu sprijinul palmelor inapoi pe sol. Piciorele sunt intinse. Cu degetele piciorelor se apuca de jos un con de brad si se ridica. Cine il ridica mai sus, acela este castigator.

d.    CURSA VRABIUTEI
- Exercitiul se executa prin sarituri pe varfuri si pe ambele picioare lipite cu deplasare inainte. Cursa cu sarituri se mai poate executa  cand pe un picior, cand pe altul.

e.    CU BICICLETA
- Exercitiul se executa din pozitia culcat pe spate. Picioarele se misca liber, imitand pedalatul la bicicleta.

f.    ZBORUL AVIOANELOR 
-La acest exercitiu se alearga in cerc sau descriind cifra 8. Bratele sunt tinute ca aripile unui avion. Pentru a mari eficienta acestui exercitiu, “zborul” se va face cu “motorul” zumzaind.

g.    CANTARUL
- Doi copii se prind de brate , stand spate in spate. Unul dintre ei se apleaca in fata si-l ridica pe celalalt pe spatele lui. Dupa ce revine la pozitia initiala, celalalt copil va face si el acelasi exercitiu. Se poate repeta exercitiul de doua-trei ori.

h.    PISICA SI PISOII
- La acest exercitiu se merge in patru “labe” , pe varfuri si palme. Copiii sunt “pisicutele” care se joaca prin iarba. La chemarea pisicii, ei vin la casuta pe varfuri si palme, facand :”miau, miau” (pentru respiratie)

i.    OILE LA STANA
- Acest exercitiu propune tararea pe genunchi si palme. Copiii sunt oitele care pasc iarba. La semnalul “oitele pornesc spre stana”:, copiii se tarasc pe genunchi si palme si se aduna la “stana”.

2.JOCURI

a. PISICA SI CATELUL
- Obiective:-consolidarea deprinderii de a alerga; -dezvoltare atentieiCopiii stau cate doi (unul in spatele celuilalt, cel din spate cu mainile pe umarul celui din fata), in formatie de cerc. Conducatorul jocului propune alegerea catelului si a pisicii. Cainele trebuie sa prinda pisica. Daca pisica este prinsa se schimba rolurile. Daca pisica a obosit si vrea sa se odihneasca, ea poate sa se aseze in fata a doi copii- devenind astfel un grup de trei copii. In acest caz, cel de-al treilea trebuie sa alerge mai departe, devenind pisica.

b. CAUTA-TI MINGEA PE TERENUL DE JOC!
-Obiective:consolidarea deprinderii copiilor de a alerga la un semnal; dezvoltarea atentiei si spiritului de observatie. Material didactic: 4 mingi diferit colorate, jetoane cu imaginea lor(a mingilor), fluier, creta.  Jocul se va desfasura pe terenul de joc sau pe iarba. Se deseneaza pe sol sau se marcheaza pe iarba 4 cercuri in care se aseaza cele 4 mingi. Copiii vor fi impartiti in 4 echipe, fiecare echipa avand in piept un jeton cu imaginea unei mingi colorate. La semnalul conducatorului de joc, copiii se imprastie fugind pe tot terenul marcat, iar la semnalul “cauta-ti mingea” se intorc la locurile lor. Echipa care se aduna mai repede in cerc, castiga. La repetare, cand copiii sunt imprastiati pe teren, conducatorul jocului schimba locul mingilor.

c. VULPEA SI IEPURELE
- Obiective: consolidarea alergarii; dezvoltarea calitatilor motrice: viteza, rezistenta si indemanare. Copiii stau in formatie de cerc , iar unul dintre ei care este ales sa reprezinte vulpea, sta in mijlocul cercului. Vulpea trece pe la toti copiii, spunand versurile(ca la numaratoare):
                                “Eu sunt vulpea roscata
                                  Iepure pazesteti blana
                                  Am fugit eu dupa tine
                                 Dar si tu gonesti prea bine.
                                 Mi-ai scapat odata-n drum
                                 Teafar n-ai sa scapi acum!”
Copilul la care se termina numaratoarea devine iepure, el fuge, iar vulpea cauta sa-l prinda. Dupa ce “vulpea” l-a prins , conducatorul jocului alege o alta “vulpe” si jocul reincepe.

d. VANATORUL, VRABIA SI ALBINA
- Obiective: consolidarea deprinderii de a alerga; dezvoltarea calitatilor fizice; intarirea si dezvoltarea aparatului respirator si cardio-vascular.Regulile jocului: -copiii au voie sa alerge atat prin cerc cat si in afara cercului; -copiii care formeaza cercul, vor sta la intervale  de cel putin o lungime de brat, pentru a putea permite astfel celor ce alearga, sa intre sau sa iasa din cerc.
Copiii vor sta in formatie de cerc. Se aleg trei copii: primul este “vanatorul”, al doilea “vrabia” iar al treilea “albina”. La un semnal dat de conducatorul jocului,” vanatorul “alearga dupa “ vrabie” (s-o prinda), “vrabia” dupa “albina”( s-o manance), iar “albina” dupa “vanator” ( sa-l intepe). Jocul se desfasoara pana cand unul din cei trei a fost prins. In locul lui se numeste alt jucator din cerc si jocul continua. Daca numarul copiilor este mai mare se pot schimba cele trei roluri deodata.

ALTE JOCURI

Mărul
Cinci degețele voinice (se va arăta mâna cu degetele răsfirate)
Mărul vor să îl ridice
Primul deget nu îl poate
Al doilea spune: Ce greutate!
Singur al treilea nu poate
Al patrulea are dureri de spate. (simularea durerilor de spate)
Al cincilea și cel mai mic
Spune: Nu pot să-l ridic!
Cu toate cinci împreună
Mărul de jos îl adună. (simularea culegerii mărului)

1-2-3-4-5 marinari
1-2-3-4-5 marinari vor merge toți odată
1-2-3-4-5 marinari să vadă lumea toată
Degetul mare
Face de mâncare (se simulează cu degetul mare mestecarea în mâncare)
Degetul arătător
E mașinistul pe vapor
Mijlociul voinicel
Ține cârma singurel
Inelarul este căpitan de frunte
Iar cel mic e marinar pe punte.

Meserii
Ale mele degețele
Azi sunt foarte hărnicele
Cel mare e bucătar,
Face plăcinte cu mărar. (se simulează făcutul plăcintelor cu degetul mare)
Arătătorul e dirijor,
Dirijează întregul cor (se simulază dirijarea cu arătătorul)
Mijlociul e țăran,
Duce văcuța pe maidan. (se simulează ducerea văcuței de sfoară cu mijlociul)
Inelarul e zidar
Construiește cu nisip și var. (se simulează construirea unui zid cu arătătorul)
Nu, oh nu! Strigă cel mic
Eu nu pot să fac nimic.

În jurul lumii
El este Alin
Merge la Berlin
Ea e Marilena
Merge la Atena
El este Raul
Merge la Seul
Ea este Alice
Merge la Paris
El este Toma
Merge la Roma
Ea este Maria
Merge la Sofia
El este Ion
Merge la Washington
Ea e Violeta
Merge la Valletta
El este Traian
Merge la Vatican
Ea este Mara
Merge la Ankara.

Prin țară
El este Radu
Merge la Sadu
Ea este Mioara
Merge la Timișoara
El este Ioan
Merge la Roman
Ea e Mărioara
Merge la Sighișoara
El este Mircea
Merge la Tulcea
Ea este Alina
Merge la Sulina
El este Alin
Merge la Reghin
Ea este Maia
Merge la Sinaia
El este Ștefan
Merge la Bălan
Ea este Tanța
Merge la Constanța.

Un băiețel

În copacul mititel (se va ridica mâna stângă sus cu degetele răsfirate)
Se urcă acum Ionel (cu degetele mâinii drepte se simulează urcarea în copac)
De pe creanga ce mai lungă
Pe crenguțe să ajungă (se simulează trecerea prin atingerea degetelor mâinii stângi de la cel mai mare la cel mai mic)
Unde-n cuib, pe-o rămurică (degetele mâinii drepte se stâng în pumn, iar pumnul este acoperit de mâna stângă)
Stă pitită-o păsărică
Scârț, scarț, scârțâie crenguța (simularea clătinării)
Buf! Mama vine fuguța
Și îngrijește mânuța. (simularea pansării mâinii stângi cu ajutorul mâinii drepte)

Șoricelul bebeluș


El e șoricelul tată
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)

Ea e șoricica mamă
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)

El e șoricelul frate
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)

Ea e șoricica soră
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mari (copiii arată două urechi mari)
Nasul așaaa de ascuțit (copiii arată cu o mână nasul ascuțit)
Părul așaaa de moale (copiii mângâie mâna stângă)
Iar coada așaaa de lungă. (copiii arată cu ambele mâini lungimea cozii)

El e șoricelul bebeluș
Arată ca toți ceilalți șoricei
Are două urechi așaaa de mici (copiii arată două urechi mici)
Nasul așaaa de plat (copiii arată cu o mână nasul plat)
Părul așaaa de aspru (copiii scarpină mâna stângă cu degetele mâinii drepte)
Iar coada așaaa de scurtă. (copiii arată cu degetele arătătoare o codiță scurtă)

Soarele
Soarele a răsărit
Degetul mare s-a trezit
El se întinde și strigă fericit:
„-Bună dimineața, dragă soare,
Bine te-am găsit!”
Pe umăr să-l atingă îndrăznește (cu degetul mare se atinge degetul arătător)
Și arătătorul se trezește
El se întinde și strigă fericit:
„-Bună dimineața, dragă soare,
Bine te-am găsit!”
Cei doi glumeți mititei
Îi trezesc pe ceilalți trei.

Musca
O muscă bâzâia
Prin camera mea
În sus și în jos în jos și în sus (degetul arătător de la mâna dreaptă se mișcă pe direcția sus-jos, jos-sus, stânga-dreapta)
Încoace și încolo ea s-a dus.
Deodată musca s-a oprit
Când o vază a găsit (degetul arătător de la mâna dreaptă se oprește pe mâna stângă care se ține în formă de vază)
Pe ea ușor s-a așezat
Și-apoi pe nasul meu a zburat. (ducerea degetului arătător pe vârful nasului)

Căsuța
Căsuța mea e înclinată (cele două palme desenează în aer o căsuță înclinată)
Ce păcat!
Căsuța mea nu stă dreaptă
Ce mă fac?
Vuu! Furtuna se pornește (copiii suflă înspre cele două palme)
Și căsuța îmi zdrobește (simularea căderii casei)
Cinci prieteni se găsesc
Căsuța o reconstruiesc. (jocul se desfășoară în cerc, iar copiii pun mâinile una peste cealaltă)

Degetele
Unul zice: Sunt foarte bogat!
Altul zice: Eu sunt elegant!
Altul zice: Eu sunt Moș Crăciun
Iar altul zice: Eu sunt cel mai bun!
Cel mic le spune: Cred că glumiți!
Voi știți că degețele vă numiți!



Poezii noi Mos Craciun

Poezii de Mos Craciun - 2018 Colectie de Poezii pentru copii mici si mari - Craciunul 2018 Mos Craciun vine-n padure de Tincuta Ho...

Faceți căutări pe acest blog