JOCURI COPII

Jocuri educative pentru copii


1. JOCUL COSULETUL RUPT

Copiii stau pe scaunelele aranjate în cerc. Conducatorul jocului sta în mijloc. Fiecare copil îsi alege numele unui fruct pe care îl anunta grupului. Conducatorul, miscându-se în cerc, trece prin fata scaunelor si spune, de exemplu: „Ma duc la piata sa cumpar si sa pun în cosulet un mar.” Copilul care a ales sa fie mar se ridica si porneste dupa conducator, care-si urmeaza permanent mersul în cerc. Conducatorul spune iar: „Ma duc la piata sa cumpar si sa pun în cosulet o para”. Copilul care este „para” se ridica si se aseaza în spatele copilului care este „mar”. Jocul continua astfel, pâna când conducatorul exclama brusc: „S-a rupt cosuletul!” La aceste cuvinte, fiecare copil, inclusiv conducatorul jocului, se repede sa ocupe un scaun. Dar pentru ca în cerc exista un scaun mai putin si initial toate scaunele erau ocupate de „fructe”,nefiind nici un loc liber pentru copilul din mijloc,
desigur ca un copil va ramâne în picioare. El va deveni noul conducator al jocului. Se pot înlocui, în functie de obiectivele urmarite, numele de fructe cu nume de legume, jucarii, plante, animale etc.

2. JOCUL FLORAREASA

Un copil îndeplineste rolul de „florareasa”, iar „cumparatorii” sunt doi copii alesi prin tragere la sorti cu biletele. Copiii (florile), stau pe scaunele în semicerc sau turceste pe covor. Florareasa împreuna cu conducatorul jocului, dau nume de flori copiilor, fara sa auda cumparatorii, de exemplu: trandafir, lalea, ghiocel, crizantema, garoafa etc. La semnalul de începere a jocului (o jucarie muzicala, sonerie), „cumparatorii” vin pe rând, sarind într-un picior pâna în fata copiilor, îl saluta pe „vânzator” si îl roaga sa le vânda o floare careia îi spune numele. La auzul numelui, „floarea” trece în spatele „cumparatorului”. Al doilea cumparator procedeaza la fel si jocul continua pâna când sunt cumparate toate florile. La sfârsitul jocului, cei doi „cumparatori” se aseaza fata în fata, având între ei trasa o linie. În spatele lor, se prind de mijloc copiii „flori”. Câstiga echipa care reuseste sa o traga pe cealalta peste linie.

3. JOCUL CASA, CASUTA, CINE LOCUIESTE AICI?

Acest joc se poate desfasura în sala de grupa sau în curte. Fiecare jucator (nu mai multi de 6) îsi aseaza scaunelul unde doreste în spatiul destinat jocului. Conducatorul jocului bate la usa unei „casute” si întreaba: „Casa, casuta, cine locuieste aici?”. Copilul raspunde: „Eu, Gabriel!” Întrebarile continua despre: familie, preocupari, prieteni, vecini, jocuri preferate etc.
În final, copilul este întrebat daca nu cunoaste o fetita pe nume de ex.: Maria. Raspunsul este afirmativ si pornesc împreuna la alta casa. Jocul se continua pâna sunt vizitate toate casutele.
Conducatorul jocului îi avertizeaza ca „Vine ploaia!”. Toti copiii alearga la casutele lor. Câstiga copiii care au raspuns repede si corect la toate întrebarile.
VARIANTA: jucatorii legati la ochi si asezati într-un colt al grupei trebuie sa ajunga la casuta lor. Conducatorul jocului îi dirijeaza prin comenzi ferme: batai din palme, numaratori, sau „la dreapta”, „la stânga”, „tot înainte” etc. Câstiga copilul care a ajuns primul la casuta lui.

4. JOCUL UNDE ESTI, CHIMITA?

Copiii sunt asezati în formatie de cerc, cu fata spre centru, tinându-se de mâini. În mijlocul cercului se afla doi copii, legati la ochi. Unul este Chimita si are în mâna un clopotel, celalalt este „copilul curios”. La semnalul de începere a jocului, „copilul curios” întreaba: „unde esti, Chimita?” Acesta raspunde: „aici!”, sunând din clopotel. „Copilul curios” se îndreapta spre locul de unde a auzit clopotelul, încercând sa-l prinda pe „Chimita”, care trebuie sa se deplaseze în cerc. Daca Chimita este prins într-un minut, ei trec în cerc si se aleg alti doi copii care continua jocul; daca nu este prins, jocul continua în aceeasi formatie, pâna când Chimita este prins.

5. JOCUL CE VREI SA FII: SOARELE SAU LUNA?

Copiii, aranjati unul dupa altul, se tin de mâini, formând un lant. Doi copiii, Soarele si Luna, se tin de mâna facând un pod. Fiecare copil care vrea sa treaca pe sub pod este oprit si întrebat la ureche: „ce vrei sa fii: Soarele sau Luna?” Astfel, copiii se grupeaza dupa preferinta, fara sa stie optiunea celorlalti, în spatele Soarelui sau Lunii. La finalul jocului, cei doi copii îsi aseaza medalioanele
în piept ca semne distincte- Soarele si Luna. Se formeaza doua cercuri. Se numara partenerii de joc pentru a se stabili astrul cel mai iubit, apoi alearga în cerc pâna la comanda „Stop!” Jocul se repeta la solicitarea copiilor, putându-se schimba numele personajelor principale: Greiere-Furnica, Ziua-Noaptea, Cer- Pamânt etc.

6. JOCUL CINE MUNCESTE?( joc de mima)

Potrivit cunostintelor lor si posibilitatilor de mimare, fiecare copil îsi va alege o meserie pe care vrea s-o reprezinte (sofer, violonist, pianist, croitor, pictor, bucatar) La semnalul conducatorului jocului: „ începem lucrul”, fiecare copil va mima meseria aleasa. La un moment dat, conducatorul întrerupe
activitatea prin diferite indicatii. De exemplu: „pictorii dorm!”. Atunci, toti pictorii întrerup activitatea si se prefac ca dorm. Alte comenzi care pot fi date: „croitorii fac gimnastica!”, „bucatarii vin la mine!” etc. Jucatorii care se încurca sunt scosi din joc.

Cele mai ... jucarici!